Członkowie zespołu DJI ARS ENTERPRISE firmy INNPRO w kooperacji z ratownikami TOPR przeprowadzili testy sprawdzające możliwości wykorzystania dronów podczas działań poszukiwawczo ratowniczych (SAR) w polskich Tatrach.
Co roku w górach zarówno w okresie letnim jak i zimowym dochodzi do wielu zdarzeń, które wymagają interwencji ratowników, specyficzne warunki górskie sprawiają, że każda sekunda jest niezwykle cenna dla powodzenia akcji ratunkowych, a nie zawsze ratownicy mogą skorzystać ze śmigłowca. Przeszukiwanie szlaków i towarzyszących im niebezpiecznych miejsc zazwyczaj jest czasochłonne oraz obarczone dodatkowym ryzykiem dla zespołu ratowników. W niektórych przypadkach niezbędne jest wysłanie śmigłowca w celu zlokalizowania poszkodowanej osoby i udzielenia jej pomocy.
Drony, które nasza firma miała przyjemność testować razem z grupą ratowników tatrzańskich mają na celu maksymalne skrócenie czasu jaki jest potrzebny na rozpoznanie sytuacji i zlokalizowanie ratowanych i w razie potrzeby szybkie dostarczenie im np. radia w celu komunikacji i oceny ich sytuacji, a także niezbędnego ekwipunku, który pozwoli im przetrwać w trakcie oczekiwania na pomoc. Oczywiście dotyczy to w szczególności sytuacji kiedy nie można użyć śmigłowca ratowniczego.
Niewielkie rozmiary drona Mavic 2 Enterprise Advanced sprawiają, że jest on idealnym rozwiązaniem podczas pieszych patroli i w razie potrzeby może być szybko wykorzystany do zbadania rozległych miejsc za pomocą wbudowanej kamery termowizyjnej lub do zajrzenia w głąb żlebów bez konieczności schodzenia tam osobiście przez ratownika. W zestawie z dronem znajduje się również oświetlenie sygnalizacyjne, reflektor i głośnik, za pomocą których ratownik może sygnalizować kierunek najbliższego szlaku, doświetlić obszar poszukiwań lub przekazywać komunikaty głosowe odnalezionej osobie.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-2-945x1024.jpg)
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-3.jpg)
Drugim testowanym dronem był flagowy model DJI Matrice 300RTK.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-4.jpg)
Platforma dzięki klasie odporności IP45 pozwala na wykonywanie lotów praktycznie każdych warunkach pogodowych, a wydajne silniki sprawiają, że nawet porywisty górski wiatr osiągający momentami 30m/s nie jest w stanie zakłócić stabilnego lotu. Kompatybilność z wieloma kamerami i akcesoriami dodatkowymi sprawia, że dron może być wykorzystywany zarówno w misjach poszukiwawczych jak i ratunkowych. Kamera Zenmuse H20T wyposażona w sensor termowizyjny oraz kamerę światła widzialnego z ultrazoomem doskonale sprawdza się przy obserwacji rozległego terenu oraz miejsc, do których dotarcie zajęłoby kilka godzin przy wykorzystaniu technik linowych. Zestaw akumulatorów zapewniających lot z kamerą w granicach 40 minut oraz stabilna łączność radiowa pozwala na przeszukiwanie obszaru w promieniu kilku kilometrów od pilota.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-5.jpg)
System Oświetlenia na gimbalu GL60 Zoom, który uzupełnia kamerę Zenmuse H20T pozwala na obserwację i poszukiwania z wykorzystaniem sensora RGB także po zmroku. Jest to również pomocne rozwiązanie w przypadku wsparcia jednostek naziemnych w trakcie akcji.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-6.jpg)
Matrice 300 RTK może być również wyposażony w głośnik MP-130 dzięki któremu komunikaty są słyszalne z odległości nawet 100m. Aplikacja do sterowania pozwala na odtwarzanie gotowych plików dźwiękowych lub strumieniowe przesyłanie komunikatów mówionych przez operatora.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-7.jpg)
Udźwig platformy wynosi 2,7 kg co pozwala na transport dodatkowego ładunku poza kamerą. W tym scenariuszu został zastosowany innowacyjny system zrzutu, który jest wyposażony we własną kamerę HD pozwalającą na precyzyjne zwolnienie zaczepów nad wyznaczonym obiektem. System zrzutu PTS4 posiada 4 sterowane zaczepy gdzie każdy z nich jest w stanie utrzymać do 6kg jednak ze względu na udźwig drona ograniczyliśmy się do 2kg.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-8.jpg)
Dopełnieniem systemu jest radar CSM który wspomaga czujniki antykolizyjne wizyjne i przejmuje ich rolę w warunkach słabego oświetlenia. Urządzenie pozwala na konfigurację zasięgu informowania operatora o przeszkodach, a także na automatyczne zatrzymywanie drona na określonej odległości. System w przeciwieństwie do czujników wizyjnych działa bezbłędnie podczas opadów atmosferycznych a także w przypadku bardzo słabej widoczności czy lotów w bliskości koron drzew.
![](https://enterprise.dji-ars.pl/wp-content/uploads/2021/09/Artykul-topr-blog-9.jpg)
Przeprowadzone testy pokazały zasadność wykorzystania dronów DJI w służbie ratowniczej. Pierwsze grupy ratowników już zostały przeszkolone w zakresie uprawnień na bezzałogowce oraz została podpisana umowa na dostawę testowanych systemów. Liczymy że nasza współpraca z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym spowoduje że Tatry mimo swoich surowych warunków staną się jeszcze bezpieczniejsze dla turystów, a Ci którzy będą potrzebowali pomocy otrzymają ją jeszcze szybciej.