Drony komercyjne DJI Enterprise zostały zaprojektowane tak aby spełnić oczekiwania naszych klientów, którzy często wystawiają je na ekstremalne warunki w różnych warunkach pogodowych i scenariuszach.
Do jednych z najbardziej wymagających misji należą te wykonywane na wysokich pułapach i w trakcie opadów śniegu. Podczas akcji ratunkowej w górach lub podczas mapowania w odległych miejscach, zimowa pogoda i niskie temperatury są wielkim wyzwaniem zarówno dla sprzętu jak i pilotów.
Przygotowaliśmy dla Was ten poradnik aby pomóc Wam poradzić sobie podczas wykonywania lotów oraz konserwacji drona w ciężkich zimowych warunkach. Poruszamy częste problemy wywołane niską temperaturą oraz dajemy wskazówki co robić w trakcie oraz po wykonaniu lotu tak, aby sprzęt był w jak najlepszej kondycji.
Spis treści
- Częste problemy spowodowane niską temperaturą
I. Niskie temperatury i akumulatory nie idą w parze
II. Bardzo niska temperatura oraz śnieg mogą doprowadzić do awarii systemów kontroli lotu
III. Wahania temperatur mogą wpływać na działanie gimbali - Wskazówki dotyczące wykonywania lotów i obsługi dronów
I. Przygotowania do lotu
II. Wskazówki dotyczące lotu
III. Przechowywanie i obsługa po wykonaniu lotu - Wskazówki dla pilotów dotyczące lotów zimą
- Który dron jest najlepszy do wykonywania lotów w ujemnych temperaturach?
Częste problemy spowodowane niską temperaturą
I. Niskie temperatury i akumulatory nie idą w parze
Drony DJi są zasilane akumulatorami litowymi. W przypadku gdy temperatura otoczenia spada poniżej 15°C zwiększa się rezystancja wewnętrzna akumulatora, co prowadzi do jego szybszego rozładowania się oraz może doprowadzić do spadku napięcia. Jeśli podczas lotu napięcie znacząco spadnie (spadek na jednym ogniwie poniżej 3V) dron nie będzie w stanie utrzymać wysokiej prędkości lotu. Jeśli będziesz kontynuował lot z niskim poziomem naładowania akumulatora ryzyko awarii zasilania staje się dużo większe.
II. Bardzo niska temperatura oraz śnieg mogą doprowadzić do awarii systemów kontroli lotu
System kontroli lotu składa się z wielu bardzo czułych instrumentów takich jak, czujniki wizyjne, czujniki podczerwieni oraz IMU (które składa się z żyroskopu, termometru, akcelerometru oraz barometru. Śnieg i lód mogą zablokować czujniki oraz mieć wpływ na system kontroli lotu. Dodatkowo światło odbijane od śniegu oraz duża różnica temperatury może wpłynąć na działanie tych instrumentów co może wpłynąć na ogólne działanie drona oraz systemu kontroli lotu.
III. Wahania temperatur mogą wpływać na działanie gimbali.
- Wahania temperatury i wilgotności powietrza mogą negatywnie wpłynąć na wykonywanie operacji dronem
- W przypadku nagłej zmiany temperatury (np. przy wejściu do ciepłego pomieszczenia po locie w zimę) może dojść do skraplania się wody na powierzchni urządzenia. Krople wody mogą dostać się do wnętrza drona lub gimbala i uszkodzić elektronikę.
- Niskie temperatury mogą przyspieszyć zużycie gumowych amortyzatorów gimbala oraz doprowadzić do zestalenia się smaru amortyzującego. Może to spowodować, że obraz nie będzie stabilny.
Wskazówki dotyczące wykonywania lotów i obsługi dronów.
I. Przygotowania do lotu
- Naładuj akumulatory do pełna
Przed startem upewnij się czy akumulatory są w pełni naładowane oraz czy napięcie na ogniwach jest odpowiednie
- Ogrzej swoje akumulatory
Aby rozgrzać akumulator do ponad 15°C użyj opcji ogrzewania akumulatora lub włącz go przed włożeniem do drona co pozwoli zmniejszyć jego wewnętrzną rezystancję.
- Oczyść drona ze śniegu i lodu
Usuń cały śnieg i lód z powierzchni drona. W przypadku wykrycia wody na powierzchni czujników należy wytrzeć ją suchą ściereczką aby zapobiec jej zamarznięciu w niskiej temperaturze.
- Ogrzej drona
Po włączeniu drona, przez około 1 minutę pozwól mu się ogrzać zanim wystartujesz. Dzięki temu upewnisz się, że wszystkie systemy urządzenia będą poprawnie funkcjonować. Jeśli obiektyw kamery zaparował, włącz drona oraz pozwól mu się ogrzać, aby pozbyć się wilgoci z wnętrza obiektywu.
II. Wskazówki dotyczące lotu
- Rozgrzej akumulator w powietrzu
Po oderwaniu drona od ziemi, rozgrzej akumulator przez 1 minutę w trakcie zawisu.
- Uważniej obserwuj zmiany w poziomie naładowania akumulatorów
Unikaj latania gdy akumulatory mają niski poziom naładowania oraz dla bezpieczeństwa wykonuj procedurę RTH przy wyższym poziomie naładowania niż w normalnych warunkach atmosferycznych.
- Utrzymuj stałe parametry lotu
Aby uniknąć nagłych spadków napięcia unikaj długotrwałego lotu z maksymalnymi prędkościami.
- Zwracaj uwagę na zmiany w otoczeniu
Aby zapobiec awarii systemów oraz oblodzeniu urządzenia i jego elementów, unikaj lotów w otoczeniu z szybko zmieniającą się temperaturą. Dodatkowo, aby zapobiec awarii czujników wizyjnych nie lataj na małych wysokościach (poniżej 5 metrów) nad obiektami odbijającymi światło (np. śnieg)
- Lataj odpowiedzialnie
Śledź uważnie prognozy pogody aby uchronić się przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi (bardzo niska temperatura, śnieżyce itp.). Jeśli w trakcie lotu w aplikacji pojawi się jakakolwiek informacja o błędzie lub awarii należy niezwłocznie wylądować.
III. Przechowywanie i obsługa po wykonaniu lotu
- Unikaj zamoczenia drona.
Zmiana temperatury na przykład przy wejściu do ciepłego pomieszczenia po wykonywaniu lotów w niskiej temperaturze może doprowadzić do skraplania się wilgoci znajdującej się w powietrzu na powierzchni drona. W takim przypadku dokładnie wytrzyj drona tak, aby był całkowicie suchy. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia elektronicznych komponentów urządzeń.
- Przechowuj drona w bezpieczny sposób
Po wykonaniu misji przechowuj drona w walizce transportowej oraz trzymaj go w suchym środowisku o stałej temperaturze w przedziale 5-20℃. Unikaj przechowywania drona w bezpośrednim świetle słonecznym.
- Regularnie sprawdzaj stan techniczny drona
Niska temperatura może przyspieszyć zużywanie się niektórych elementów. Poprzez profesjonalne i regularne sprawdzanie stanu technicznego drona wszelkie ukryte awarie mogą zostać wykryte i naprawione zapewniając bezpieczne i wydajne loty w zimę.
Wskazówki dla pilotów dotyczące lotów zimą
Pilot powinien nosić ciepłe i wiatroodporne ubranie w trakcie wykonywania lotów zimą/ W przypadku występowania dużej ilości śniegu i lodu pilot może nosić okulary przeciwsłoneczne aby zapobiec uszkodzeniu wzroku przez silne odbite światło.
Który dron jest najlepszy do wykonywania lotów w ujemnych temperaturach?
Ciężkie warunki atmosferyczne wymagają odpowiednio wytrzymałego drona. Matrice 300 RTK został zaprojektowany tak aby sprawdzał się nawet w najbardziej wymagających sytuacjach. Aby zapewnić niezawodność i wytrzymałość w niskich temperaturach, przeprowadziliśmy szereg testów w warunkach laboratoryjnych. Aby dowiedzieć się jakie testy przeprowadziliśmy, zajrzyj do tabeli poniżej.
Lataj bezpiecznie z programem serwisowym DJI
DJI zapewnia rozwiązanie okresowego serwisu przystosowanego dla dronów klasy Enterprise takie jak sprawdzanie komponentów urządzenia, aktualizacje i kalibracje, dokładne czyszczenie oraz wymiany komponentów. Plan serwisowy obowiązuje dożywotnio dzięki czemu zawsze możesz używać swojego drona bez obaw.