Poszerzenie świadomości sytuacyjnej operatora dla zwiększenia bezpieczeństwa
Chcemy zaprezentować nowy wyświetlacz z parametrami lotu (Primary Flight Display – PFD), który rewolucjonizuje świadomość sytuacyjną operatora i sposób interakcji z platformą w trakcie wykonywanej misji.
DJI zamieścił wszystkie istotne dane dotyczące lotu w nowym, intuicyjnym interfejsie. Na pierwszy rzut oka, widzimy tam sporo informacji. Jak do tego doszliśmy?
Wyobraź sobie mozolną wspinaczkę na szczyt wzgórza Big Kill Devil Hill z płatowcem zbudowanym z drewna, by wzbić się w powietrze i po raz pierwszy w historii ludzkości przeprowadzić stabilny lot. Może to wyglądać na szaleństwo, lecz bracia Wright podjęli ogromne ryzyko, by zrealizować swoje marzenia. Szczególnie z perspektywy obecnych standardów bezpieczeństwa, pierwsze lotu były absurdalnie niebezpieczne.
Flyer, płatowiec zaprojektowany i zbudowany przez braci Wright ,17 grudnia 1903 roku wzbił się po raz pierwszy w powietrze. Był pilotowany leżąc twarzą w dół i sterowany systemem cięgien i bloczków, które poruszały lotkami i sterem kierunku.
W trakcie lotu, Orville i WIlbur, mogli polegać jedynie na swoich oczach by określić swoją prędkość, kierunek lotu, wysokość, kąt nachylenia i dane atmosferyczne, co stanowi kluczowe informacje dla bezpieczeństwa lotu.
Sześciopak
Lotnictwo przebyło bardzo długą drogę od roku 1903, piloci obecnie mają dostęp do szerokiej gamy instrumentów w trakcie lotu, które dostarczają im istotnych informacji w przestworzach. Prawdziwym kamieniem milowym dla lotnictwa było wprowadzenie 6 podstawowych, standaryzowanych przyrządów lotniczych, które okazały się być kluczowe dla świadomości sytuacyjnej i bezpieczeństwa w trakcie lotu.
- Prędkościomierz
- Wysokościomierz
- Wariometr
- Sztuczny horyzont
- zakrętomierz
- Żyrokompas
Rozwój Interfejsu z parametrami lotu (PFD)
W tradycyjnych kokpitach, 6 podstawowych instrumentów pilotażowych to zespół mechanicznych i żyroskopowych wskaźników na desce rozdzielczej. By uprosić interfejs, inżynierowie zintegrowali dane wyświetlane przez wszystkie 6 tradycyjnych instrumentów i opracowali intuicyjny wyświetlacz. Nowy interfejs (PFD) jest prostym w odczytaniu zespołem parametrów takich jak; prędkość lotu, kierunek lotu, wysokość, prędkość wznoszenia, przechył.
Głowa do góry i skup się na piłce
Będąc na górze, ważnym jest by pilot pozostał skupiony na otoczeniu. W trakcie skomplikowanych i intensywnych misji, może stanowić bardzo dużą trudność ciągłe dzielenie swojej uwagi między śledzeniem odczytów parametrów a obserwacją otoczenia. Zmęczenie oczu i niebezpieczeństwo wynikające ze spuszczenia wzroku z otoczenia zmusiło inżynierów do stworzenia nowego rodzaju wyświetlaczy – Heads-Up Display (HUD). HUD wyświetla parametry lotu na owiewce kokpitu, aby pilot nie musiał ciągle opuszczać wzroku by spojrzeć na przyrządy. Obecnie, standardem w lotnictwie jest korzystanie z wyświetlacza z parametrami lotu (PFD) i wyświetlacza HUD.
Aby zapewnić bezpieczeństwo w trakcie lotu, DJI stworzyło wyświetlacz PFD przeznaczony dla dronów, co pozwala na łatwy intuicyjny dostęp do kluczowych parametrów lotu.
Bezpośrednie porównanie do tradycyjnego wyświetlacza ze wskaźnikami parametrów lotu, pokazuje, że DJI zaczerpnęło inspirację z kokpitu komercyjnych samolotów ale z naciskiem na intuicyjność. W rezultacie powstał interfejs dla operatorów dronów, który zawiera najistotniejsze elementy komercyjnych wyświetlaczy PDF i HUD, by zwiększyć świadomość sytuacyjną i efektywność operatora.
Odkrywając interfejs PFD od DJI
Obraz wart jest więcej niż tysiąc słów i to oczywiste, że aby poznać prawdziwy zamysł, należy sprawdzić nowy interfejs DJI w akcji.
Oto co musicie wiedzieć o wyświetlaczu PFD od DJI.
Celownik: W trakcie trybu FPV, celownik wskazuje kierunek, w którym zwrócony jest dron. Zawsze znajduje się na środku obrazu.
Sztuczny horyzont: Te dwie poziome kreski reprezentują obecną wysokość i pochylenie drona. Gdy dron znajduje się w płaskim zawisie- kreski są idealnie poziome.
Wektorowy wskaźnik kierunku lotu: Ten wskaźnik określa kierunek i prędkość z jaką porusza się platforma. Możesz potraktować ten wskaźnik jako strzałkę, która pokazuje w jakim kierunku leci Twój dron. Jeśli wskaźnik wektorowy znajduje się powyżej linii sztucznego horyzontu, oznacza to, że dron się wznosi. Analogicznie, jeśli wskaźnik znajduje się poniżej linii sztucznego horyzontu- dron opada. Większe wychylenie wskaźnika oznacza bardziej agresywne wznoszenie bądź opadanie.
Wskaźnik prędkości lotu: Ten wskaźnik po lewej stronie pokazuje obecną prędkość względem ziemi, obecną prędkość wiatru i prędkość wiatru względem Twojej platformy.
Prędkość i kierunek wiatru: Poniżej wskaźnika prędkości lotu, możesz odczytać obecną prędkość wiatru i jego kierunek odczytywany przez Matrice 300 RTK.
Wysokościomierz: Ten wskaźnik pokazuje wysokość względną do miejsca startu. Poniżej zobaczysz prędkość wznoszenia i opadania oraz wysokość bezwzględną nad poziomem morza.
Pionowy wskaźnik przeszkód: Słupek po prawej stronie wyświetlacza, pokazuje odległość pionową od przeszkód powyżej i poniżej drona. Gdy na dystansie 30 metrów powyżej lub poniżej platformy zostanie wykryta przeszkoda, wskaźnik poinformuje CIę o tym oraz wyświetli odległość do przeszkody. Przy zmniejszeniu odległości, słupek ulegnie skróceniu.
Kompas: Bezpośrednio pod celownikiem, znajdziesz kompas, który wyświetla informacje o poziomych przeszkodach. Czerwona ikona wskazuje obecny kierunek lotu, zawsze jest skierowana na górę. Nad kompasem znajduje się różnica między kursem lotu a północą. Wskaźniki przeszkód wyświetlane są w centrum obszaru kompasu i ulegają zwiększeniu, gdy przeszkody znajdują się bliżej.
Odcinek narysowany od czerwonej ikonki nawigacji wskazuje poziomy kierunek lotu. Odcinek zmienia swoją długość zależnie od prędkości lotu. W trakcie nieruchomego zawisu odcinek znika.
Dziękujemy za uwagę
Dzięki wyświetlaczowi Primary Flight Display, DJI zrewolucjonizował sposób, w jaki operatorzy mogą śledzić sytuację w trakcie lotu. Interfejs zwiększa świadomość sytuacyjną operatora co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa w powietrzu.
By dowiedzieć się więcej o Matrice 300 RTK- napisz do nas.