Pilotażowy projekt z DTEK, największą grupą energetyczną na Ukrainie, polegający na połączeniu Matrice 300 RTK i Sherp ATV w zastosowaniach inspekcyjnych
Wszystko działa, do pewnego momentu
Regularne przeglądy linii energetycznych to priorytet każdego dostawcy energii – inspekcje, podczas których już teraz wykorzystuję się technologię dronów, są stosunkowo łatwe do wykonania na równym terenie i w sprzyjających warunkach pogodowych.
Jednak coraz częściej huragany i powodzie mogą zdewastować rozległe obszary, czyniąc je niedostępnymi i niebezpiecznymi dla pracowników, którym powierza się inspekcje wież i skomplikowane prace naprawcze.
Dlatego ukraińskie przedsiębiorstwo dronowe DroneUA połączyło siły z pojazdami terenowymi (ATV) Sherp w pilotażowym projekcie dla firmy DTEK, aby rozwiązać jeden z najtrudniejszych problemów, z jakimi borykają się ich klienci z sektora energetycznego.
Drony i pojazdy ATV do zbierania danych w niebezpiecznych obszarach
W ramach projektu pilotażowego dla DTEK, Matrice 300 RTK został sparowany z pojazdem Sherp ATVs, aby umożliwić realizację dwóch konkretnych misji dla największej prywatnej firmy energetycznej na Ukrainie:
- Transport zespołu specjalistów przez niesprzyjające i niedostępne środowisko
- Zebranie danych w najbardziej efektywny sposób przy pomocy dokładnych kamer i oprogramowania do obrazowania.
Inspekcja dronem została zaplanowana wzdłuż 2 km linii energetycznych w trudno dostępnym obszarze Boryspolu, podmokłego terenu w obwodzie kijowskim. Pojazd terenowy był w stanie sprawnie przemieszczać zespoły po rozległym terenie i służył jako platforma startowa dla Matrice 300 RTK.
Zamontowana kamera termowizyjna pomogła inspektorom w cyfrowym odwzorowaniu fragmentów sieci, które wcześniej były trudno dostępne, oraz zidentyfikować miejsca przegrzania na wieżach, które mogą spowodować nieoczekiwane wyłączenie.
Zespół DroneUA korzystał zarówno z lotów manualnych, jak i zautomatyzowanych misji z wnętrza pojazdów ATV w celu wygenerowania modeli 3D i ortofotomap – to podejście wzbudziło zainteresowanie kolejnych firm energetycznych i skłoniło firmę Sherp do opracowania zintegrowanego rozwiązania ATV-dron na potrzeby większych projektów ONZ.
Główne funkcje Matrice 300 RTK związane z inspekcją linii energetycznych
Wszystkie funkcje Matrice 300 RTK okazały się przydatne w tej misji. Firma DroneUA podkreśla te kluczowe, które przyczyniły się do sukcesu misji:
- OcuSync Enterprise – Możliwość polegania na niezawodnej łączności do 15 km była dokładnie tym, czego potrzebowali inspektorzy, aby przebyć cały dystans zaplanowanej misji.
- 55-minutowy czas lotu i system wymiany akumulatorów w czasie rzeczywistym (Hot-Swap) – Aby objąć tak duży obszar, niezbędny był długi czas lotu drona i możliwość szybkiej wymiany akumulatorów. Gdy poziom naładowania drona osiągnął poziom krytyczny, zespół skierował go prosto do pojazdu, gdzie pilot i zespół inżynierów mogli wymienić akumulatory bezpośrednio z dachu.
- Wykrywanie i pozycjonowanie w 6 kierunkach – Linie energetyczne przylegały do gęstego lasu, a system wielokierunkowego unikania przeszkód M300 RTK pomógł zapobiec uszkodzeniu drona, drzew i linii energetycznych.
- Stopień ochrony IP45, temperatura pracy -20°C do 50°C i odporność na wiatr – Zespół działał w deszczowych i wietrznych warunkach, z okazjonalnymi silnymi opadami, podczas których dron oferował deklarowaną stabilność i wytrzymałość.
- AI Spot-Check i Waypoints 2.0 – Te funkcje uprościły post-processing zebranych danych i pomogły profesjonalistom mieć oko na najbardziej krytyczne szczegóły.
- Advanced Dual Operator Mode – Możliwość przekazania kontroli innemu operatorowi była kluczowa dla zapewnienia nieprzerwanej, płynnej inspekcji na długim odcinku linii energetycznych. W tym przypadku, zespół pracował z kilkoma pilotami w różnych odległościach, aby zwiększyć dystans misji i wyeliminować możliwość utraty kontroli nad dronem.
- DJI Terra – W pełni zintegrowane oprogramowanie do mapowania pozwoliło zespołowi DTEK zautomatyzować post-processing za pomocą prostego działania „przeciągnij i upuść”, bezpośrednio z zainstalowanego payloadu. DTEK był w stanie wykryć anomalie i niebezpieczne obszary na aktywach sieciowych, które wcześniej nie były łatwe do sprawdzenia.
Oszczędność czasu i ochrona życia podczas kontroli linii energetycznych o podwyższonym ryzyku
Po zakończeniu misji, specjaliści DTEK otrzymali wszystkie niezbędne dane na odcinku 2 km w 1,5 godziny, zamiast typowej 12-godzinnej inspekcji z użyciem helikopterów, biorąc pod uwagę dodatkowy czas oczekiwania z powodu nieprzewidywalnej pogody.
Przeprowadzona misja dostarczyła zespołom wystarczającej wiedzy, aby skalować rozwiązanie i wdrożyć je z korzyścią dla innych firm energetycznych z podobnymi wyzwaniami, poza ich własnym regionem.
Operator drona może lądować i startować z dachu pojazdu ATV.
Mniejsze drony inspekcyjne, takie jak Mavic 2 Enterprise Advanced, mogą być wypuszczane z kokpitu przez szyberdach.
Połączenie dronów i pojazdów terenowych przyniosło dwa rodzaje korzyści we wskaźniku rentowności ROI:
- Według Światowego Programu Żywnościowego ONZ, pojazdy ATV są 16 razy tańsze niż klasyczne lotnictwo (tj. helikoptery), jeśli chodzi o dotarcie do trudno dostępnych obszarów. Z drugiej strony, drony mogą przyspieszyć pracę 8-krotnie w porównaniu do tradycyjnych środków.
- Oprócz poprawy wydajności inspekcji, drony pomagają odkryć jeszcze więcej potencjalnych problemów i umożliwiają planowanie interwencji, zanim problemy staną się zbyt poważne.
Połączenie dronów i pojazdów ATV pozwoliło zrealizować misję w niespotykany dotąd sposób
Niemal niemożliwe jest zignorowanie szeregu korzyści, które przyniosła misja dla wszystkich zaangażowanych w nią osób, a co ważniejsze, dla ich klienta z branży energetycznej. Jednak wskaźnik rentowności ROI tego pilotażowego projektu znacznie wykracza poza liczby.
Według firmy DroneUA to efekt współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację jednego zadania okazał się najbardziej wartościowy.