Szukaj
Close this search box.

AKTUALNOŚCI

DJI FlyCart 30 na Mount Everest!

Pierwszy raz w historii drony zaopatrują wspinaczy i sprzątają śmieci na Mount Everest

Mount Everest, najwyższy szczyt świata, do 2023 roku doczekał się 6 664 udanych wejść. Wraz z rosnącą liczbą wspinaczy każdego roku, Everest stał się również znany jako „najwyższe na świecie wysypisko śmieci”. Według Nepal Times, około 140 ton odpadów zgromadziło się na Evereście w ciągu siedemdziesięciu lat. Odpady te obejmują butle z tlenem, opakowania po żywności, ludzkie odchody, a nawet ciała wspinaczy, którzy zginęli na górze.

Wspinacze aspirujący do zdobycia szczytu Everestu potrzebują zapasów, takich jak butle z tlenem i namioty, często najmując lokalnych Szerpów do transportu. Trasa z Everest Base Camp (EBC) na szczyt wiąże się z przemierzaniem ekstremalnych środowisk, takich jak lodospad Khumbu, który jest uznawany za jeden z najbardziej niebezpiecznych etapów południowej trasy wspinaczki na Everest.

Aby rozwiązać kwestie transportu dostaw i zarządzania odpadami na Evereście, rząd Nepalu szuka rozwiązań.

W kwietniu 2024 r. DJI Delivery, we współpracy z 8KRAW i lokalnymi partnerami w Nepalu, przeprowadziła testy transportu dronem na południowym zboczu Everestu przy użyciu DJI FlyCart 30 (FC30). Oznaczało to pierwszy w historii test transportu w obie strony przez drona towarowego na wysokości od 5300 do 6000 metrów, ustanawiając nowy rekord w cywilnym transporcie dronem.

Ładowność 15 kg na wysokości 6000 metrów
Od 25 kwietnia do 1 maja, FC30 ukończył testy w zawisie, testy transportu bez ładunku i testy transportu z ładunkiem w obie strony w południowym regionie bazy (na wysokości 5300 metrów) i na większych wysokościach. Testy wykazały, że FC30 może stabilnie przetransportować 15 kg zapasów z Everest Base Camp na wysokości 5300 metrów do bazy C1 na wysokości 6000 metrów, skracając ryzykowną i czasochłonną (6-8 godzin) wędrówkę przez lodospad Khumbu do zaledwie 10 minut.

Przed dotarciem na Everest zespół DJI odkrył, że część trasy z Base Camp do C1 blokuje widoczność drona. Wymagało to zmiany pozycji w celu znalezienia punktu startu, który pozwoliłby uniknąć zakłóceń sygnału przez górę. Po wielu korektach w końcu znaleźli punkt startu z minimalnymi zakłóceniami sygnału.

Przeszkody w sygnale mogą spowodować utratę połączenia aparatury sterującej z dronem. Jednak dzięki zaprojektowaniu ścieżki lotu, która jest kontynuowana nawet po utracie sygnału i użyciu przedłużonej liny z mechanizmem samoczynnego odczepiania, możliwe jest transportowanie towarów do obozu C1. Metoda ta powoduje, że część trasy lotu jest w stanie utraty sygnału i nie pozwala na odzyskanie odpadów, co czyni ją planem awaryjnym. Problemy te można było szybko rozwiązać za pomocą trybu podwójnego operatora FC30, który umożliwia sterowanie dronem przez wielu pilotów z różnych pozycji. Wymagało to jednak od doświadczonego pilota wędrówki do obozu 1, co wymaga pozwolenia na wspinaczkę, więc rozwiązanie to nie zostało wykorzystane podczas wstępnych testów dostawy.

Po wielu próbach zespół DJI Delivery w końcu odkrył, że teren od obozu C1 do szczytu lodospadu Khumbu jest stosunkowo płaski, co pozwala na szybkie podróże w obie strony. Dodatkowo, obszar ten znajduje się powyżej lodospadu Khumbu i wzdłuż trasy wspinaczkowej, co eliminuje potrzebę reperacji ścieżek przez szczeliny. Korzystając z lotów Mavic 3T, w końcu zidentyfikowali stabilny punkt docelowy dla lotów z pojedynczą kontrolą na C1, skutecznie rozwiązując kwestię sygnału.

Testy rozpoczęły się od lotów w obie strony przy użyciu FC30, przenosząc ładunki o masie 0, 4,5, 9, 13,5 i 15 kilogramów.

Ostateczne testy w locie potwierdziły, że w warunkach -5°C i prędkości wiatru 15 m/s, FC30 mógł stabilnie wystartować z wysokości 5 300 metrów bez żadnych modyfikacji. Podczas testów dron osiągnął maksymalną wysokość lotu wynoszącą 6 191,8 metrów z możliwością dalszego wznoszenia się i był w stanie unosić się w powietrzu przez 17 minut. W przypadku zadania transportowego, które obejmowało przenoszenie 15-kilogramowego ładunku na trasie o długości 2,7 km z 700-metrowym przewyższeniem, FC30 nadal miał 43% energii akumulatora po podróży w obie strony.

Bezpieczniejszy i czystszy Mount Everest

Test transportu FC30 Everest ustanowił globalny rekord w transporcie na wysokość 6000 metrów i ma zapewnić nowe rozwiązania dla różnych komercyjnych projektów wspinaczkowych na całym świecie. Według ostatnich doniesień, zastosowanie FC30 w regionie Everestu spotkało się z dużym uznaniem lokalnych władz i komercyjnych organizacji wspinaczkowych w Nepalu.

Lokalna firma operacyjna, działająca na zlecenie lokalnego rządu Nepalu, 22 maja oficjalnie rozpoczęła regularny projekt transportu dronem w Everest South Base Camp. Główne cele obejmują sprzątanie odpadów na południowym zboczu Everestu, rozpoczynając sezon wcześniej niż przewidywano.

Przyspieszenie regularnego transportu dronami na dużych wysokościach może zapoczątkować nową erę wspinaczki wysokogórskiej i operacji ratowniczych, przyczyniając się do ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju branży wspinaczkowej.

Newsletter DJI Enterprise

Bądź na bieżąco z informacjami i nowościami DJI.

[FM_form id="3"]